Sunrider_Fly
Nadar_Fly

תוספי תזונה ותרופות

מאת: ד"ר אודי בר ויפה שיר-רז מתוך הספר "המדריך הישראלי השלם לתוספי תזונה" בהוצאת כתר
זמן קריאה: 4 דקות
אנשים נוטלים תוספי תזונה ובמקביל להם גם תרופות קונבנציונליות לטיפול במחלות או להקלה על בעיות בריאות שונות והשילוב ביניהם עלול להיות מסוכן. מידע חשוב בנושא מאת ד"ר אודי בר ויפה שיר-רז
Sunrider_Article

סקר שנערך לאחרונה בארצות הברית הראה שאחד מכל שישה אמריקנים משתמש בעת ובעונה אחת גם בתרופות מִרשם קונבנציונליות ובמקביל בתוספי תזונה צמחיים. אולם השפעות הגומלין בין התוספים לתרופות עלולות במקרים מסוימים להיות מסוכנות, שכן יש תוספים העלולים להגביר את ההשפעה של תרופות מסוימות, ולעומת זאת, תוספים מסוימים עלולים לשבש או לנטרל השפעתן של תרופות.

כך לדוגמה, השילוב של ויטמין A עם תרופות לטיפול באקנה כמו רוֹאָקוּטֶן, עלול לגרום להרעלה מסוכנת. הרוֹאָקוּטֶן הוא למעשה נגזרת של ויטמין A. ויטמין זה, שהינו מסיס בשומן, נוטה להיאגר בגוף. כאשר נוטלים אותו בנוסף לרוֹאָקוּטֶן, מצטברת בגוף כמות גדולה מאוד של ויטמין A, העלולה לגרום להרעלה.

נטילת ויטמין K (ויטמין החיוני לתהליכי קרישה) במקביל לנטילת התרופה קומדין (תרופה נוגדת קרישת דם – ל"דילול" הדם), מנטרלת את פעילותה של הקומדין. זאת, משום שהקומדין פועל ל"דילול" הדם באמצעות הרס של מאגרי ויטמין K.

לעומת זאת, התוספים אומגה-3 וויטמין E פועלים דווקא בדומה לקומדין – כנוגדי קרישה – וגם שילוב זה עלול להיות בעייתי, שכן כאשר התוספים ניטלים במינונים גבוהים מאוד – ויטמין E במינון של מעל 800 יחב"ל (IU) ביום, אומגה-3 במינון העולה על 6 כמוסות ליום – ובמקביל נוטלים גם קומדין ואספירין, הדבר יוצר סיכון לדימום מוגבר ולשטפי דם.

הצמח הִיפֶּרִיקוּם (הנקרא גם פֶּרַע מחורר), תוסף פופולרי לטיפול במצבי דיכאון, דאגנות-יתר וחוסר שקט – עלול להפחית את יעילותן של תרופות לדיכוי המערכת החיסונית, כגון תרופות נגד איידס, שכן הוא מחיש את הפעילות המטבולית של פירוקן. בארצות הברית דווח על מספר מקרים שבהם נשאי איידס, שמחלתם הייתה במצב רדום, נטלו תוסף היפריקום ובמקביל תרופות כנגד איידס, וכתוצאה מכך הפך הטיפול שקיבלו בלתי יעיל ומחלת האיידס הפכה פעילה.

תוספי תזונה וחשיבות הרקע הבריאותי

ישנם תוספי תזונה העלולים לגרום להחמרה במצבם של בני אדם הלוקים במחלות מסוימות.

כך למשל, נטילה לא-מבוקרת של תוספים הפועלים לחיזוק המערכת החיסונית בגופנו – בהם פטריות שיטאקי יפניות, אָכִינָצֶאה, אַסְטְרָגָלוּס (קֶדֶד), פטריית הקמבּוּצ'יון, 3-MGN (ביו-סובין אורז) ומֶלָטוֹנין – עלולה להחמיר את מצבם של אנשים החולים במחלות אוטואימוניות, לעתים עד כדי סכנה ממשית לחייהם.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבמחלות כגון דלקת מִפרקים שיגרונתית, זָאֶבֶת, מחלת קרוֹהן, קוליטיס כיבי, מחלת הָשִימוֹטוֹ (מחלה אוטואימונית שבה הגוף מפתח נוגדנים שתוקפים את בלוטת התריס), ועוד, קיים שיבוש בבקרה של המערכת החיסונית, ושיבוש זה גורם לה לייצר נוגדנים התוקפים את הגוף עצמו. חיזוק המערכת החיסונית באמצעות תוספים עלולה לגרום להתלקחות של המחלה ולהאיץ את הפגיעה באיברים השונים.

פרט לתוספים המחזקים את המערכת החיסונית, לנשים הלוקות במחלת הָשִימוֹטוֹ אסור ליטול כל תכשיר המכיל יוד, כדוגמת אצות (המשווקות בתכשירים שונים להרזיה). זאת, משום שתוספת יוד בשלבים שונים של המחלה עלולה לגרום להאצת הרס בלוטת התריס.

עוד תוספים העלולים להזיק במצבי רקע בריאותיים שונים הם ויטמין A, קו-אנזים 10Q וג'ינסנג. ויטמין A אסור בשימוש לנשים הרות וכן לנשים בגיל הפוריות שאינן מוגנות מפני היריון, משום שידוע שהוא עלול לגרום ליצירת מומים קשים ביותר בעוברים; התוסף קו-אנזים Q10 עלול לסכן אנשים הסובלים מהפרעות קצב; ואילו שורש הג'ינסנג, המעלה את רמת החיוניות והאנרגיה והמשפר תפקוד מיני, עלול לגרום להעלאת לחץ הדם, ורצוי שאנשים בעלי נטייה ללחץ דם גבוה המאוזנים על ידי תרופות יימנעו מנטילתו. בנוסף, מכיוון שהג'ינסנג משפיע על מערכת העצבים ופועל כממריץ, הוא עלול לגרום גם להחמרה במצבי חרדה.

מינון גבוה או נטילה ממושכת מדי

סיכון נוסף הטמון בתוספי תזונה, נובע מנטילה עודפת שלהם. כך למשל, כמות גבוהה מדי של ויטמין A עלולה לגרום להצטברות עודפי הוויטמין בגוף ולהרעלה, שתסמיניה מתבטאים בדרך כלל בכאבי ראש ובהקאות. בספרות הרפואית מצויים לא מעט דיווחים על הרעלות בגלל מינון יתר של ויטמין זה, אולם גורם ההרעלות מספר 1 מבין כל הוויטמינים המסיסים בשומן הוא, ללא כל ספק, ויטמין D שאותו מקבלים תינוקות למניעת רככת.

הסיבה השכיחה ביותר לכך נעוצה בהתנהגותן המוטעית של אמהות טריות רבות, המטפטפות בהתלהבות לפי תינוקותיהן כמויות גדולות מדי של הוויטמין. עודף בוויטמין D עלול לגרום לאיבוד תיאבון, לבחילות, להקאות, לשלשולים, לירידה במשקל ואף להיווצרות רקמת עצם ברקָמות הרכות.

תוסף אחר העלול להסב נזק לגוף במינונים גבוהים מדי הוא מינרל הברזל. עודף ברזל בגוף גורם לחמצון מוגבר של רקמות הגוף ומרכיבים חיוניים בתאים, ומסב נזק רב לתפקודם. נטילת מינונים עודפים של ברזל היא שכיחה למדי, שכן לא מעט אנשים מחליטים ליטול על דעת עצמם תוסף ברזל כיוון שהם סובלים מאנמיה, מחולשה או אפילו מנשירת שיער. זה המקום להדגיש, שלא כל אנמיה נובעת מחוסר ברזל. לעתים, האנמיה נובעת מחוסר בוויטמין B12 או בחומצה פולית, או שהיא מַסוָוה מחלות רקע שחשוב לאבחן אותן. לכן, אין ליטול תוספת ברזל ללא בדיקות דם המוכיחות חֶסֶר אמיתי.

כדאי גם לציין, שבמקרים מסוימים ממליצים מטפלים אלטרנטיביים על נטילת מֶגָה-דוֹזוֹת – מינונים הגבוהים לעתים פי כמה מן הקצובה היומית המומלצת, ה-RDA – אולם לא מומלץ לעשות זאת ללא פיקוח רופא מומחה.

פרט למינון גבוה, חלק מהתוספים עלולים להיות מסוכנים בנטילה ממושכת, העולה על חודשיים. כאלה הם האָכִינָצֶאה, האַסְטְרָגָלוּס (קֶדֶד), פטריית הקמבּוּצ'יון, ולמעשה כל התוספים המוכרים כמחזקי המערכת החיסונית (פרט לביו-סובין MGN-3) זאת משום שנטילה ממושכת שלהם גורמת לפגיעה בכושר החיסוני של הגוף.

תוספי תזונה ותרופות

10 כללים לשימוש בטוח בתוספי תזונה

• חשוב להקפיד לשאול את הרופא על תופעות הלוואי של התוסף, על השפעות הגומלין האפשריות עם תרופות נוספות ועל סיכונים אפשריים בנטילת התוסף על רקע מחלות ומצבים בריאותיים קיימים ובכלל.

• לא מומלץ לסמוך על הייעוץ שניתן על ידי דיילים או אנשי מכירות. בדרך כלל הידע שלהם אינו מקיף ומעמיק דיוֹ.

• יש להתרחק מתוספים או מתכשירים שעל התווית שלהם לא מצוינת תכולה מפורטת. אם מטפל מסרב לפרט את הפורמולה ומרכיביה מטעמי סודיות, מוטב לוותר עליה מטעמי בריאות.

• כדאי להעדיף תוספים מחברות מוכרות וותיקות, שתהליכי הייצור שלהן עוברים ביקורות קפדניות. למרבה הצער, אין בנמצא תוספים איכותיים הזולים באופן ניכר מאחרים.

• למי שעומד לעבור ניתוח ונוטל ויטמין E או אומגה-3, חשוב לדווח על כך לרופא.

• אין ליטול ויטמינים, אבץ וברזל, מבלי לבצע בדיקות דם מקדימות (היוצאים מן הכלל הם ויטמין E ו- C).

• אין ליטול ויטמין D ו- K ללא בדיקה מוקדמת. כדאי להיבדק אחת לשנה או במקרה של חשד לחֶסֶר.

• לתיקון חוסר גבולי בברזל, בחומצה פולית או ב-B12 מספיקה בדרך כלל כמות קטנה מהתוסף (יש להתייעץ עם הרופא לגבי המינון המדויק). שבועיים לאחר סיום הטיפול כדאי לבצע בדיקת דם חוזרת, על מנת לדעת אם כדאי להמשיך.

• אין לבצע בדיקות דם במהלך נטילת התוסף, שכן השימוש בו עלול למסך את הרמה האמיתית של החומרים בגוף. הפסיקו את נטילת התוסף כשבוע לפני הבדיקה.

• כדאי להתייחס בזהירות לכותרות מרשימות כמו "ברישיון משרד הבריאות". אישור או רישיון ממשרד הבריאות אינם מעידים על סגולות ריפוי, אלא על בטיחות השימוש בתוסף בלבד.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו