Powered by WP Bannerize

Powered by WP Bannerize

רפואה אישית מעבר לסטטיסטיקה – אומגה 3

מאת: לירון דרזנר
נוטלים אומגה 3? כיצד תדעו שאתם נוטלים את המינון המתאים לכם? ההמלצות למינונים הן סטטיסטיות ולא תמיד משקפות את המינון הדרוש לכם. בדיקה חדשה מאפשרת לכם לדעת בוודאות

צילום: pixabay

'רפואה אישית' היא מגמה הולכת וגוברת בעולם, בזכות ההבנה של הממסד הרפואי שכל אדם הוא שונה ולכן יש להתאים את הטיפול, ואת מינון התרופות למדדים של המטופל. בד בבד, גוברת המגמה של 'אחריות אישית', שבה הפרט לוקח אחריות על בריאותו, חוקר ומחפש פתרונות בכוחות עצמו.

בני אדם זוכים כיום לקבל טיפול מדויק ואישי יותר, בזכות הטכנולוגיה המאפשרת בדיקות לגילוי המתחולל בגופו המופלא של כל אחד מאתנו. בדיקות מעבדה רבות מבוצעות בשגרה (אף כי לא תמיד הן הכרחיות לכל מטופל).

בעידן האחריות האישית מטופלים מודעים יותר, ודורשים מהרופא בדיקות שהם באמת חושבים שנחוצות להם, לדוגמה בדיקות ויטמין D שנעשו פופולריות. אחת הבדיקות שנכנסה כשגרה במדינות מסוימות בעולם היא בדיקת אומגה 3 בדם.

אומגה 3 היא משפחה של חומצות שומן חיוניות שהגוף לא יודע לייצר בעצמו, ויכול לקבלן רק מהמזון או באמצעות תוסף תזונה. מחקרים רבים בעולם הוכיחו את הקשר בין רמת אומגה 3 בדם לבין מצבי בריאות שונים, כאשר המרכזי והנחקר ביותר כיום הוא הפרעות קשב וריכוז. מחקרים רבים מצאו קשר חזק בין מחסור באומגה 3 בדם לבין הפרעות קשב וריכוז.

מחקר שיצא לאחרונה ממליץ על נטילת 1-2 גרם ביום של אומגה 3 ועל 4,000 יב"ל לפחות של ויטמין D לכל אם, לפני ובזמן ההיריון, ולכל אדם בגיל הילדות, במטרה למנוע הופעת הפרעות הקשב וריכוז בגיל הילדות בנעורים או בבגרות.

אז כמה בדיוק אתם צריכים?

נוטלי אומגה 3 כיום נוטלים מינון לפי מחשבונים או לפי הגדרות היצרנים השונים. אך מי באמת יודע כמה אומגה 3 כל אחד זקוק לו בכדי למנוע אצלו מחלות? לעיתים קרובות מטופלים הנוטלים אומגה 3 אינם מרגישים את ההשפעה ומדווחים על כל שהמוצר אינו פותר את התסמינים השונים שלהם.

ברוב המחקרים שנעשו עד היום בעולם חסר משתנה אחד חשוב: מינון האומגה 3 הדרוש לכל מטופל. כלומר, חסר הנתון האישי שלפיו יקבע כמה אומגה 3 צריך כל אדם ליטול באמת. בדיקה שתספק נתון זה תאפשר מתן טיפול אישי והתאמת המינון המדויק לכל אדם באופן ספציפי. ידיעת רמת האומגה 3 על ידי מדידתה בדם, תגביר את רמת הוודאות לגבי המינון המתאים לכל אדם ואת מידת היעילות של הטיפול האישי.

בעיות קשב וריכוז

מינון אישי של אומגה 3 יכול למנוע ולטפל בהפרעות קשב וריכוז (123RF)

בישראל כבר יודעים לבדוק רמת אומגה 3 שנצברה בדם ב-24 השעות האחרונות. תוצאות בדיקה שכזו הן מוטות מוטה ותלויות באיכות הארוחה שנאכלה באותו היום ממש. תוצאה מהימנה הרבה יותר תהיה כזו שתעיד על רמת האומגה 3 בדם על פני תקופה ממושכת (רק שערו לעצמכם כמה ארוחות הספקתם לאכול בשלושת החודשים האחרונים…)

בדיקת דם HS-Omega 3 Index R שפותחה ע"י החוקרים פרופ' וון-שאקי, קרדיולוג גרמני, ופרופ' הריס האמריקני מאפשרת לדעת מהי רמת האומגה 3 בדם בשלושת החודשים האחרונים. השניים ערכו מחקרים קליניים בתחום בריאות הלב ובתחום הפרעות הקשב וריכוז, ובאמצעות התוצאות פיתחו את אינדקס אומגה 3 לניבוי מחלות לב והפרעות קשב וריכוז. למשל, כדי למנוע או לטפל בהפרעת קשב וריכוז מצאו שיש לפחות לרמת 8 באינדקס אומגה 3.

זה חשוב לבריאות שלכם

אומגה 3 מומלצת לטיפול במגוון רחב של מצבים: מחלות לב, הריון, הפרעות קשב וריכוז, דיכאון ועוד. נוטלי אומגה 3 יוכלו מהיום לדעת כמה אומגה חסר להם במדויק. הבדיקה תעניק להם הסבר על מצבם כיום ומהו המינון האישי הדרוש להם לטיפול עצמי.

כל אדם החושד שיש לו מחסור באומגה 3 יכול לבצע את בדיקת דם פשוטה ולדעת מה מיקומו על הסקאלה. לפי התוצאה ידע איזה מינון יומי של אומגה 3 מומלץ לאכול או לתסף. תוצאות הבדיקה יכולות לשמש כרפואה מונעת או טיפולית.

בדיקת אינדקס אומגה 3 פועלת בשגרה במדינות ארה"ב, גרמניה, ובקרוב מאוד גם בישראל. מאחר שאין לבדיקה תמיכה ממסדית בישראל עדיין, החלטנו באומגה 3 גליל לעשות לבדיקה הזו 'עלייה' ולהקים את מיזם "כמה אומגה יש לי" להבאת הבדיקה לישראל.

הכתבה באדיבות גליל דיאגנוסטיקה

השאירו תגובה: