Laisha_Fly
Thymoquin_Fly

צריכת תמרים תורמת לשיפור תפקוד מערכת העיכול

מאת: מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית M.Sc
זמן קריאה: 2 דקות
ועשויה לסייע במניעת תהליכים סרטניים במעי. במסגרת חודש המודעות לסרטן המעי הגס פורסם מחקר חדש העוסק בפוטנציאל של פרי התמר לתרום לתפקוד תקין של מערכת העיכול ולהפחתת הסיכון להתפתחות תהליכים סרטניים בה

עשיר בסיבים תזונתיים ובנוגדי חמצון

supherb_IN

התמר הוא פרי העשיר בסיבים תזונתיים ובנוגדי חמצון (פוליפנולים). מחקר חדש שנערך על-ידי חוקרים מאנגליה ופורסם לאחרונה בכתב העת המדעי British Journal of Nutrition מצביע על השפעותיו המיטיבות של התמר, הן על תפקוד מערכת העיכול והן על פוטנציאל ההגנה שלו מפני תהליכים סרטניים במעי.

במסגרת המחקר נבדקה השפעת צריכת תוספת תמרים לתפריט היומי למשך 3 שבועות על מערכת העיכול. במחקר השתתפו 21 נבדקים בריאים בגילאי 55-18 מאנגליה, שחולקו באופן אקראי ל-2 קבוצות. האחת קיבלה תוספת של כ-50 גר' תמרים ליום (7 תמרים קטנים) וקבוצת הביקורת קיבלה תערובת של סוכרים. לאחר תקופת הפוגה של שבועיים מסיום הטיפול, קיבל כל משתתף את הטיפול השני – תמרים או טיפול ביקורת. הנבדקים הונחו לא לשנות את הרגלי התזונה שלהם במהלך תקופת המחקר.

בסיום המחקר נבדקו פרמטרים שונים הקשורים לתפקוד מערכת העיכול ובריאותה. נמצא שצריכת תוספת התמרים תרמה לעליה של כ-20% בתדירות היציאות ביחס לקבוצת הביקורת. בנוסף, צריכת התמרים תרמה לירידה משמעותית ברמות האמוניה בצואה, לעומת הרמות לפני טיפול התמרים. רמות האמוניה בצואה, מהוות סמן ביולוגי הקשור לסיכון לסרטן. לדברי החוקרים הדבר מצביע על כך שמרכיבים פחמימתיים מהתמרים נוצלו על-ידי חיידקי המעי לאספקת אנרגיה ולהפחתת יצירה של חומרים רעילים (כגון האמוניה שמקורה בניצול של תוצרי חלבונים).

צריכת התמרים למשך 3 שבועות תרמה גם לירידה בפוטנציאל של המים בצואה לגרום לנזק לחומר התורשתי (DNA). נזק לחומר התורשתי של תאי אפיתל המעי עשוי להיות קשור להתפתחות תהליכים סרטניים. כמו כן מים שנאספו מהצואה לאחר צריכת התמרים הראו מגמה של עיכוב התרבות תאים סרטניים, בהשוואה למים שנאספו לאחר טיפול הביקורת.

ממצאים אלה מצביעים על הפוטנציאל של פרי התמר, העשיר בן בסיבים תזונתיים והן בנוגדי חמצון, לתרום לתפקוד תקין של מערכת העיכול ולהפחתת הסיכון להתפתחות תהליכים סרטניים בה. 

מרב מור-אופיר, תזונאית קלינית M.Sc. ויועצת מדעית למועצת הצמחים

Eid N, Osmanova H, Natchez C, Walton G, Costabile A, Gibson G, Rowland I, Spencer JP. Impact of palm date consumption on microbiota growth and large intestinal health: a randomised, controlled, cross-over, human intervention study. Br J Nutr. 2015 Oct;114(8):1226-36

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו