Powered by WP Bannerize

Powered by WP Bannerize

עצירות (Constipation)

מאת: את ד"ר ג'יימס באלך (M.D) וד"ר מארק סטנגלר (N.D)
המלצות לתזונה בריאה בנושא עצירות מתוך "האנציקלופדיה החדשה לריפוי טבעי"

מזונות מומלצים

אם אינכם רגילים בתזונה עתירת סיבים תזונתיים, אמצו בהדרגה את ההמלצות המופיעות להלן. העלאה פתאומית של כמות הסיבים התזונתיים בתזונתכם עלולה לגרום להלם למערכת העיכול ולבעיות בריאותיות נוספות במערכת העיכול.

התזונה הבסיסית, מורכבת ממזונות מלאים ומכילה כמות מספקת של סיבים תזונתיים. הרבו באכילת דגנים מלאים, במיוחד אורז מלא, חיטה, שעורה ועוד, פירות וירקות טריים או מבושלים, קטניות (כמו שעועית יבשה, עדשים, פול, סויה ועוד), אגוזים וזירעונים. הקפידו ללעוס היטב את המזון ולא לאכול בארוחה אחת כמות גדולה מדי של אוכל, גם אם מדובר במזון בריאות.

לאנשים הסובלים מעצירות, יש בדרך כלל חסר בברזל. הרבה מהירקות העליים עשירים במינרל זה ובסיבים תזונתיים. הרי לכם סיבה נוספת לאכול כרובית, ברוקולי, תרד, כרוב ניצנים, פטרוזיליה, כוסברה, רוקט, רשאד וירקות עליים נוספים.

מאז ומעולם ידוע כי שזיפים ותאנים הם מקורות מצוינים לסיבים תזונתיים. ייתכן שכדאי להפוך את אחד מהפירות האלה למרכיב קבוע בארוחת הבוקר שלכם.
זרעי פשתה הם מקור ידוע פחות, אך עשיר, של סיבים תזונתיים מרוכזים. אל תבשלו את זרעי הפשתה ואל תחשפו אותם לחום.

פזרו אותם על דגני בוקר או הוסיפו אותם לסלטים. מבוגרים יכולים ליטול 2-1 כפות זרעי פשתה טחונים מדי יום, בצרוף 300 מ"ל מים. ילדים יכולים ליטול 2-1 כפיות זרעי פשתה טחונים.

אכילת דגני בוקר חמים או שתיית נוזלים חמים בארוחת הבוקר, עשויות לעורר התכווצויות של המעי הגס התחתון, דבר שהוא רצוי. תוכלו ליהנות מקערית של שיבולת שועל חמה או מתה צמחים. תוכלו גם להכין "תרופת סבתא" ולהוסיף מיץ לימון טרי לכוס מים חמים.

אכלו באופן קבוע מזונות מוחמצים, כדי לשמור על איזון "החיידקים הטובים" במעיים שלכם. ריוויון, כרוב כבוש ומלפפון חמוץ הם בחירה טובה, כמו גם יוגורט לא ממותק המכיל חיידקים פעילים. כדאי לצרוך מזונות אלה לאחר שהעצירות נפסקה.
הקפידו לשתות כמות גדולה של מים כדי לשמור על רכות הצואה. בדרך כלל מספיק לשתות כוס מים נקיים מדי שעתיים, במהלך היום.

מזונות שיש להימנע מהם

אל תאכלו מזונות מטוגנים או מזונות אחרים העשירים בשומנים רוויים. השומן מאט את קצב התקדמות הצואה במעיים.
הימנעו מאכילת מזונות המגבירים את ייצור הליחה בגוף. גם הם מאטים את קצב ההתקדמות של הצואה במעיים. למזונות המעודדים ייצור ליחה שייכים החלב ומוצרי החלב, מזונות מטוגנים ומזונות מעובדים, קמח לבן ושוקולד.

קפאין ואלכוהול מקשים על מערכת העיכול לתפקד ואף גורמים להתייבשות הצואה. הימנעו לחלוטין מצריכתם בעת שאתם סובלים מעצירות. תוכלו לשוב ולצרוך אותם כאשר היציאות שלכם ישובו להיות תקינות, אולם רק בכמויות קטנות.

כיצד תנהגו בחיי היומיום?

• הרבו באכילת פירות וירקות. כמו כן, מומלץ לאכול מזון עתיר בסיבים, כגון פולי סויה, בטטה, סלרי. מאכלים נוספים המקלים על פעולת המעיים הם אגוזי מלך, דבש, גרעיני שומשום או בוטנים. מאכלים מומלצים נוספים המעודדים ייצור גאזים שיכולים לזרז את פעולת המעיים הם שעועית, תפוחי אדמה, בצל וצנון.

• שתו לפחות 8 כוסות מים ביום.

מה אסור?

• אל תרבו באכילת ביצים, מוצרי חלב או בשר.

טיפול תזונתי

• פירות וירקות: מדי בוקר אִכלו בננה בשלה ושתו 1 כוס מים קרים עם 1 כפית דבש.

• אִכלו כ-250 גרם בטטה, פעמיים או 3 פעמים בשבוע.

• בכל בוקר, אִכלו מלפפון ושתו 1 כוס מים על בטן ריקה.

• אגוזים:במקרים כרוניים, מומלץ לאכול 30 גרם אגוזי מלך לפני השינה, בכל יום.

• אִכלו צנוברים, לאחר שחוממו בבחישה וקולפו. יש לאכול אותם פעמיים ביום, בכל פעם כמות של כ-15 גרם. מומלץ בעיקר לקשישים.

• מיץ של תפוחי אדמה:
המצרכים: 1 תפוח אדמה גדול, 1 כפית דבש.
אופן ההכנה: הכינו מיץ מתפוח האדמה במסחטת מיצים. ערבבו את ה"מיץ" והדבש עם ½ כוס מים קרים. מומלץ ליטול בבוקר על בטן ריקה.

 

 

 

השאירו תגובה:
  1. מיכל

    תודה על המידע המעניין.
    ישנה דרך נוספת לטפל בעצירויות והיא טיפול של שטיפה פנימית.
    שמעתי שיש רופא ברמת אביב שמבצע טיפול זה בשיטה חדשנית ועדינה.
    נדמה לי שקוראים לו ד"ר ראול רודריגז.

  2. ברטה

    יש לי בעיה של בלוטת התריס ואני סובלת מעצירות שנים. אני יודעת שאסור לי כרוב,כרובית וברוקולי אני הורדתי כ15 ק"ג בחצי שנה אחרונה נכון להיום אני שוקלת 65 ק"ג ואני בת 50 הייתי בטיפול של נטרופת שניתי תזונה אבל כלום לא עוזר לעצירות אני ממש מיואשת קראתי את הכתבה מאוד מעניינת האים יש משהו שאני יכלולה לעשות-תודה

  3. רות

    ראשית לא להתיאש, כי אמנם נכון שכבר עשית הכל- אך נסי לעשות הכל ביחד תקופה.
    מיד על הבקר- 2 כוסות מים פושרים עם לימון סחוט, אחכ ארוחת בקר מבריאה שכוללת 2 כפות סובין עם 2 כפות פשתן בתוך יוגורט או מיץ
    להשרות שזיפים מבקר עד ערב ולשתות לפני השינה, לשתות מיצי ירקות מסלק, מלפפון, חצי תפוח, וירקות עליים על קיבה ריקה.

  4. מעין

    במאמר בקישור הבא הסבר על התפקידים השונים של שרירי הבטן ופירוט תנוחות ותרגילי יוגה אשר מומלצים לחיזוק, מתיחה והרפיה של שרירי הבטן ותורמים לשיפור תפקוד מערכת העיכול והאיברים הפנימיים באזור הבטן והאגן.
    http://simply-yoga.co.il/yoga-for-the-abdomin/

  5. וואחד

    באמת??
    נשמע קצת הזוי הכתבה הזאת