Nikui_Fly
Nadar_Fly

סוכרת סוג 2 - מניעה

מאת: גלי ברינדט, דיאטנית
זמן קריאה: 2 דקות
המחקר המדעי בתחום תוספי התזונה עוסק רבות במציאת רכיבים טבעיים שמשפיעים על סטטוס הסוכר בדם ומסייעים במניעת המחלה או בטיפול משלים
Nadar_IN

סוכרת. אין ספור פעמים הזהירו אותנו ממנה, כל כך הרבה אנשים שאנחנו מכירים חולים בה. אז מדוע אנחנו לא עושים את שביכולתנו למנוע אותה?

השכיחות של סוכרת סוג 2 עולה באופן חד בשנים האחרונות וההערכה היא שבשנת 2030 יהיו 439 מיליון חולים בין הגילאים 20-79, בהשוואה להערכה של 285 מיליון חולים בשנת 2010. סוכרת סוג 2 הינה מחלה מטבולית שמאופיינת על ידי רמות סוכר גבוהות (היפר-גליקמיה) שנובעות מפגיעה בהפרשת האינסולין, בפעילותו או בשניהם. סוכרתיים שלא מצליחים לאזן את רמות הסוכר לאורך זמן חשופים לנזק. התסביכים הנפוצים האפשריים הם פגיעה בראייה, בכליות, במערכת העצבים ההיקפית ובמערכת לב וכלי הדם.

הרבה אנשים לא יודעים מהן פעולות שניתן לעשות בכדי לנסות למנוע את התפתחות המחלה. אם קיימת היסטוריה משפחתית של סוכרת סוג 2, מומלץ לעשות בדיקות דם שגרתיות. כאשר בבדיקות הדם נמצאת רמה של HbA1C בטווח של 5.7-6.4% קיים סיכון לפתח סוכרת ולכן מומלץ לנקוט במספר פעולות מניעה.

אחת הדרכים היעילות ביותר למניעת סוכרת היא פעילות גופנית מתונה. במחקרים הוכח שפעילות של 150 דקות שבועיות מסייעת  בשיפור רמת הסוכר בדם. תזונה דלה בפחמימות פשוטות כמו סוכר וקמח לבן ועשירה בסיבים תזונתיים ושומנים בלתי רווים מומלצת גם היא לשמירה על רמות סוכר תקינות. בנוסף, חלוקת התפריט ל-6 ארוחות הפרוסות על פני היום ומכילות שילוב של פחמימה עם חלבון/שומן גורמת לאיזון טוב של רמות הסוכר בדם.

גם לירידה במשקל יש תפקיד במניעת המחלה. מומלץ לרדת כ-7% מהמשקל באופן מבוקר. טיפול תרופתי לשמירה על רמות הסוכר מיועד גם לטרום-סוכרתיים ויש לבחון את הצורך עם הרופא המטפל.

המחקר המדעי בתחום הסוכרת

המחקר המדעי בתחום תוספי התזונה עוסק רבות במציאת רכיבים טבעיים שמשפיעים על סטטוס הסוכר בדם ומסייעים במניעת המחלה או בטיפול משלים. תוספי התזונה הנפוצים על מדפי חנויות הטבע ובתי המרקחת השונים כוללים את הקינמון, החילבה, הג'ימנמה, חומצה אלפא ליפואית ועוד.

לפי מטה-אנליזה משנת 2013 שבדקה 10 מחקרים ומעל 500 נבדקים נמצא שצריכת קינמון מורידה באופן משמעותי מבחינה סטטיסטית את רמות הסוכר בצום בדם. במחקר בריטי משנת 2010 בו נבדקו 58 חולי סוכרת מטופלים בתרופות נמצא שצריכה של 2 גרם קינמון במשך 12 שבועות מעודד ירידה משמעותית ב-HbA1C. מכאן החוקרים הסיקו שקינמון עשוי להוות טיפול משלים לתרופות.

מחקר שכלל 180 נבדקים סיניים ובדק את השפעת הכרומיום פיקולינט במשך 4 חודשים מצא שחלה ירידה משמעותית ב-HbA1C וכי שיעור הירידה תלוי בכמות הנצרכת. כאשר נצרכה כמות של 200 מק"ג ליום ה-HbA1C ירד ב-1.9% ובצריכה של 1000 מק"ג ליום הרמה צנחה ב2.8%.

בשנת 2011 חוקרים מצאו שצריכת תוסף שמכיל 600 מ"ג חומצה אלפא-ליפואית באופן יומי במשך שבועיים מגביר את הרגישות לאינסולין בנבדקים טרום-סוכרתיים.

גדילן מצוי

גדילן מצוי (123RF)

תוספי תזונה לסוכרת

תוסף תזונה פחות מוכר בציבור הרחב הינו גדילן מצוי ("Milk Thistle"). תוסף זה נחקר רבות וחוקרים מצאו שבעקבות נטילה של 300 מ"ג פעמיים ביום במשך 4 חודשים הייתה ירידה משמעותית ב-HbA1C  במטופלים סוכרתיים.

תוסף מוכר בהרבה הינו חילבה. מחקר אחד שהתבצע בחולי סוכרת לא מצא שינוי ברמות הסוכר בעקבות צריכת 1 גרם במשך חודשיים. מחקר נוסף בדק צריכה של 25 גרם באופן יומי במשך חודשיים וגם בו לא נצפה שינוי בבדיקות הדם. במחקר שלישי נתנו 100 גרם פעם ביום למטופלים  במשך 10 ימים כן הרבה שיפור מסויים ברמות הסוכר. קיימות מעט עדויות ליעילות החילבה. כמויות גבוהות מאוד עשויות להיות יעילות אך נטילה של כמויות כאלה פחות מעשית בעבור רוב האנשים.

קיימים תוספי תזונה נוספים שמוכחים כיעילים וכן תוספי תזונה אחרים שנמכרים ולא נחקרו מספיק. כמובן שמומלץ לבדוק לפני התחלת נטילת תוסף תזונה האם קיים ביסוס מדעי ליעילות התוסף והאם מתאים למצבך הבריאותי. כמו כן, מומלץ להיוועץ בתזונאי/ת כאשר מתחילים בדיאטה.

 

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו
  1. מעין

    המאמר בקישור הבא מגדיר מה זו סוכרת מסוג 2 ומפרט מהם הסמפטומים וגורמי הסיכון של המחלה; המלצות הטיפול ברפואה המערבית וכלים מעולם היוגה והמדיטציה שעוזרים לטיפול בסוכרת מסוג 2.
    https://simply-yoga.co.il/yoga-for-diabetes2/

  2. טלי

    אשמח לדעת איזה סוג של פעילות גופנית מומלצת??

  3. אבי

    אני בן 70 היו לי מספר מחלות כרוניות , כמובן גם סכרת 2 לקחתי 2 כדורים גלוקופאז ביום, וזה גם הספיק,
    לפני כ – 4 חודשים בעקבות שמיעת הרצאה באור הגנוז, שם נאמר שאין כמעט מחלה שלא ניתן לרפא רק בעזרת המזון,
    החלטנו אשתי ואני לשנות את המזונות שלנו ולהיות צמחונים, וכעבור כחודש ראה זה פלא כל המחלות נעלמו, כמות הכדורים נעלמה, הכבד נקי אין חלב אין קמח ואין בשרים ודגים, התמחינו בהמון מאכלים, סלטים, מאכלים מדגנים, ואנו מרגישים על הכיפק,

  4. יצחק

    כשנה לאחר שנודע לי שאני סוכרתי נירפאתי מהמחלה.
    שיניתי את התזונה לצימחונית ללא מוצרי חיות (בשר דגים חלב ביצים…) ובחירת מוצרים בעלי ערך גליקמי נמוך. היום אני חופשי מתרופות ומסוכרת