Nadar_Fly
bari14_Fly

ניקוי רעלים - פיזי ורגשי

מאת: חניתה הרשקוביץ, יועצת ומדריכה לתזונה נכונה ושיפור הבריאות
זמן קריאה: 2 דקות
עייפים? מוטרדים? יש לגוף שלכם משאבי אנרגיה עצומים שמנוצלים לא נכון! החל במצבי רוח ורגשות וכלה במחלות - ניקוי הגוף והנפש הוא אחד מהדברים הטובים ביותר שאתם יכולים לעשות כדי לקבל עוד אנרגיה. ויש גם מתכון!

צילום: 123RF

bari14_In

הקשר בין בריאות נפשית לבריאות פיזית מדובר כבר מאות שנים

עד ל-1800, רוב האנשים האמינו שהרגשות קשורים להופעתה של מחלה ורופאים נהגו לייעץ לחולים לבקר באתרי ספא או נופש על חוף הים כדי להרגיש יותר טוב. בהדרגה, ועם ההתקדמות בגוף הידע שהביא עמו מדע הרפואה, איבדו הרגשות את מקומם המרכזי כהסבר להופעתן של מחלות לטובת גורמים אחרים כמו חיידקים, בקטריות, או רעלנים. טיפולים חדשים הופיעו על המדף ובארסנל הרפואי, ורופאים התחילו להמליץ על תרופות כדי לרפא מחלות, ולא על אתרי נופש או ספא. לאחרונה, חוזרת תנועת המטוטלת בחזרה לכיוון הרגשות. המדענים של ימינו יודעים שיש בסיס ביולוגי אפילו להפרעות המתבטאות בהתנהגות ובוויסות הרגשות, ומחקרים רבים מגלים מחדש את הקשר הבלתי נמנע בין סטרס ומדדי בריאות.

טיפול במצבים כרוניים

כיום ברור לחלוטין, גם לציבור הרחב וגם לרופאים ולמדענים, שיש קשר רב עוצמה בין גוף לנפש, ושהקשר הזה הוא דו-סטרי: גם הרגשות משפיעים על המצב הגופני, וגם המצב הגופני משפיע על הרגשות. כיום אנחנו יודעים (ומקבלים!) שהבחירות שלנו וההתנהגות שלנו, נוסף על גורמים רגשיים, נפשיים, חברתיים ורוחניים יכולים להשפיע על הבריאות… ולהפך.

התפנית המעניינת היא, שרפואת גוף-נפש ממותגת כיום ככזו שעיקר המוטיבציה שלה היא מיקוד בטיפולים מקדמי בריאות, וברפואה מונעת. זאת להבדיל מהרפואה המערבית המודרנית הממוקדת ב'תיקון ליקויים' – הצלת חיים, טראומה, ובאופן כללי ניהול מצבים אקוטיים.

במהלך 20 השנים האחרונות, הצטברו ראיות רבות שרפואת גוף-נפש (זו הממוקדת במניעת מחלות, שימור וקידום בריאות) יכולה לשחק תפקיד מרכזי בניהול מצבים המוגדרים ככרוניים ברפואה המסורתית: מחלות לב, סוכרת, לחץ דם, דלקת פרקים, ומצבי כאב כרוניים אחרים. העדויות המצטברות מעידות על יכולתה של רפואת בריאות-נפש לעזור לשיפור התפקוד ואיכות החיים, ולהקל על סימפטומים של מחלה, גם אם לא לרפא אותה.

יֹאשִׁיָּהוּ הולנד, משורר ורופא אמריקאי כתב: "הנפש, כמו הגוף, מתקיימת על מה שמזינים אותה".

בתהליך הניקוי מזינים את הגוף בעדינות ומנקים אותו מרעלים באמצעות צום מיצים, או תזונה טבעונית. בו בזמן עושים את אותו הניקוי לנפש.

תהליכי ניקוי ניתן לעשות בבית עם ההדרכה המתאימה, או בקבוצות.

ניקוי ומילוי מצברים נכון

שייקים ירוקים עוזרים לכבד לנקות את עצמו. על פי רוב הם מורכבים מעלים ומפירות, ולפעמים גם אגוזים. נוסף על כך שהם עוזרים בניקוי, הם מכילים הרבה ברזל וסידן. כיוון שאיננו יכולים לאכול כמות גדולה של עלים כעניין שבשגרה, השייקים מספקים לנו פתרון טוב, כיוון שהם מכילים כמות נכבדה של עלים. כלומר, שייקים הם דרך קלה וטעימה לצרוך הרבה עלים. בתהליך הניקוי איננו שותים שייקים מרוכזים עם אגוזים וגם לא עם כל הפירות.

גם מיצי ירקות ופירות עוזרים לנו: מחד הם מסייעים בניקוי הגוף, ומאידך הם ממלאים את מצברי הגוף בוויטמינים ובמינרלים. המיצים לא מכבידים על מערכת העיכול, ולכן תהליך העיכול צורך פחות אנרגיה. האנרגיה המתפנה מתהליך העיכול מנותבת לניקוי ולאיזון של מערכות הגוף השונות הזקוקות לטיפול.

הדרגתיות

אל תהליך הניקוי יש להיכנס בהדרגה, ולהכין את הגוף. למשל צריך לוותר על אכילת חלבונים מהחי, מוצרי קמח לבן, שתיית קופאין ואלכוהול, לעבור לתזונה ביתית ולא מתועשת ולהפסיק לאכול במסעדות בתקופת הניקוי.

גם לאחר מספר ימי מיצים ושייקים, יש לחזור בצורה מבוקרת והדרגתית לאכילה-לעיסה. מומלץ לבצע את תהליך הניקוי בהדרכה ובליווי של איש מקצוע.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו