Powered by WP Bannerize

Powered by WP Bannerize

הדרכים להשפיע על קצב חילוף החומרים – חלק א

מאת: מיה מינסטר שגב, דיאטנית קלינית B.ScNut, MPH,
אחד הדברים המדהימים הוא שרובנו כבר יודעים שדיאטות בזק לא טובות לנו, אבל לא יודעים עד כמה הן הרסניות מבחינת חילוף החומרים שלנו והיכולת שלנו לשמור על המשקל שהגענו אליו. אז מה עושים?
האצת חילוף חומרים

צילום: 123RF

אחד הדברים המדהימים הוא שרובנו כבר יודעים שדיאטות בזק לא טובות לנו, אבל לא יודעים עד כמה הן הרסניות מבחינת חילוף החומרים שלנו והיכולת שלנו לשמור על המשקל שהגענו אליו.

שליש, שליש, שליש​

כאשר אנחנו יורדים במשקל, החלק שאנחנו הכי רוצים להשיל מעלינו הוא שומן, אבל הגוף שלנו (ששומר עלינו) רוצה הפוך – הדבר האחרון שהוא רוצה להשיל מעצמו זה שומן​ כיוון שזו תכנית החיסכון הכי משתלמת שלו שהוא שומר לעיתות צרה, יש בה המון קלוריות​. כשאנו יורדים במשקל אנחנו מאבדים רקמות – מים, שריר ושומן. אם הייתם צריכים לנחש כמה מכל אחד מהם אתם מאבדים בקילו אחד שירדתם, מה היה הניחוש שלכם? אז ככה, בקילו אחד שאתם מאבדים יש שלישמים, שליש שריר ושליש שומן. איבוד כזה של רקמות מתרחש כאשר אנחנו עושים דיאטת בזק בגנון של "תוך חודש תשילי מעצמך 122 ק"ג". כלומר, בפועל אנחנו יורדים פחות שומן ממה שהיינו רוצים ומאבדים רקמות חשובות אחרות. אז מה עושים?

חילוף חומרים כשמו כן הוא: החומרים מתחלפים – נכנס מזון לגוף ובתהליך חילוף החומרים הוא מתפרק לאבני היסוד של הגוף, קולט מהם אנרגיה לצרכיו ומשחרר החוצה פסולת ורעלים. לאלה שמכן שאומרים שיש להם חילוף חומרים מעולה על סמן​ך​ כמות היציאות שלכם – שימו לב שכמות היציאות שלכם אמנם קשורה בקשר מסוים לחילוף החומרים בגופכם, אך היא לאו דווקא מעידה באופן מוחלט על כמה הוא מהיר או יעיל.

24/7​ ​

בגופנו יש כמה מערכות שפועלות מסביב לשעון, ללא הפסקה – מתחילת חיינו עד סופם:

המח ומערכת העצבים
​הלב ומערכת כלי הדם​
הריאות ומערכת הנשימה
מערכת העיכול
הכבד
​איברים פנימיים (טחול, לבלב)
הכליות ומערכת השתן
מערכת השרירים
כל המערכות האלה צורכות מינימום של 1,200 קלוריות ביום (ואצל גברים קצת יותר). אפשר לומר שזאת "המשכורת היומית" של איברים אלו. לדוגמה, הכבד לבדו צורך כ-400 קלוריות ביום.

בדיאטות של זבנג וגמרנו, שמכוונות אותנו לצרוך כמות פחותה יותר של קלוריות, אנחנו למעשה "משלמים" פחות מדי לאיברים ולמערכות הגוף הנ"ל. אבל כיוון שאין להם אפשרות להיות במינוס או לעשות שביתה והם חייבים להמשיך לפעול הם פונים לאפיקים אחרים: הם מאטים את קצם הפעילות שלהם. ההיגיון שלנו אומר שאם הם צריכים אנרגיה שילכו לשרוף קצת שומן, לא? יש לנו מלא ממנו בכל מיני מקומות בגוף שלנו… אבל ההיגיון של הגוף הוא אחר – השומן עבור הוא כמו תכנית חסכון מטורפת שבו כל 1 שקל = 500 שקל. אבל כשהחיסכון הזה נגמר – הלך עליו. אין יותר מאיפה למשוך. אז הגוף לא פונה אל מאגרי השומן כדי לקבל אנרגיה, הוא פונה את השרירים. הגוף שלנו יפרק שריר לפני שהוא יפרק שומן.

כך שהמצב של הגוף שלנו לאחר דיאטת בזק הוא שאנחנו שוקלים 12 קילו פחות, אבל מערכות הגוף שלנו למדו לעבוד לאט יותר, כלומר להאט את קצב חילוף החומרים שלהם, ומסת השריר שלנו מדולדלת יותר, כי הגוף היה צריך לקבל אנרגיה זמינה והוא פנה לשרירים כדי לקבל אותה.

עכשיו, אחרי שאנחנו מבסוטים מעצמנו שהגענו למשקל הרצוי – אנחנו יכולים לאכול טיפ-טיפה יותר ומוסיפים לתפריט שלנו פרוסת לחם אחת. לא יותר. הפרוסה האחת הזאת תגרום לנו לעלות במשקל כי קצב חילוף החומרים שלנו אטי יותר ממה שהוא היה לפני הדיאטה… גם ככה חילוף החומרים שלנו מאט עם כל שנה שחולפת, ותפריט שהתאים לנו בגיל 20 כבר ממש לא מתאים בגיל 40, פשוט כי חלוף החומרים שלנו בגיל 40 הוא לא מה שהוא היה בגיל 20. אז כל פעולה נוספת שמאטה את התהליך הטבעי הזה רק מזיקה לנו.

המערכת היחידה שאנחנו יכולים להשפיע עליה מבחינת חילוף חומרים היא מערכת השרירים. כך שאם גרמנו לפירוק ודלדול שלה האטנו את קצב חילוף החומרים, אבל אם בנינו וחיזקנו אותה – האצנו את קצב חילוף החומרים שלנו!

נחזור לדוגמת הדיאטה הנ"ל – אם בקילו אחד אנחנו מאבדים שליש מים, שליש שריר ושליש שומן, אז במהלך הדיאטה איבדנו 4 ק"ג שריר! רק כדי לסבר את האוזן: אישה שתתאמן במשך כשנה 4 אימוני כוח נכונים שמעלים מסת שריר ותאכל תפריט שתומך בבניית מסת שריר – תעלה כ-1.5 קילו בלבד של מסת שריר. תחשבו כמה קל לאבד אותה וכמה קשה לבנות אותה.

ואם לא נצליח לשמור על משטר אכילה לאחר דיאטת הכסח ונעלה 15 קילו – אבוי לנו! כי מתוך ה-15 נעלה 13 קילו שמן ורק קילו שריר אחד וקילו מים אחד…

אז הגדלת מסת שריר היא אחת הדרכים להאיץ חילוף חומרים, ועוד נזכיר אותה בהמשך, אבל מה עוד יעזור לנו?

בכתבה הבאה נציין 7 שיטות נוספות להאיץ חילוף חומרים באופן בריא, כך שיתמוך בירידה במשקל.

מיה מינסטר שגב, דיאטנית קלינית B.ScNut, MPH, מאמנת לחיים. מרצה לתזונה ולאימון, מקדמת אורח חיים בריא לקבוצות וליחידים

מוצרים שאולי יעניינו אותך

השאירו תגובה: