Nadar_Fly
Sunrider_Fly

איך לאכול בסדר פסח, להישאר בחיים ולא להשמין?

מאת: ליאת אלפרט קליין, יועצת לאורח חיים בריא
זמן קריאה: 3 דקות
לא משנה לאיזו עדה אתם משתייכים, בממוצע צריכת הקלוריות שלכם בליל הסדר תעמוד סביב ה-2500-3000! כן, זו לא טעות. ליאת אלפרט קליין, נותנת לכם את העצות הכי מרזות שיש לארוחת החג

צילום: 123RF

Nadar_IN

לא משנה לאיזו עדה אתם משתייכים, בממוצע צריכת הקלוריות שלכם בליל הסדר תעמוד סביב ה-2500-3000! כן, זו לא טעות. למעשה, סך הקלוריות המחושבות בערב זה שוות ערך לצריכת הקלוריות  היומית של חלק גדול מן האנשים.

כמובן חגיגת הקלוריות אינה מסתיימת רק בערב עצמו, ואנחנו בדרך כלל מוזמנים לאכול מהשאריות גם ביום שלאחר מכן. זו הסיבה שרוב האנשים מעלים במהלך החג כולו בין 2-3 ק"ג…
אז איך ניתן להפחית את צריכת הקלוריות בערב זה? ומה נוכל לעשות כדי שלא נצטרך לפתוח את הכפתור במכנסיים עוד בשלב המנות הראשונות?

להלן כמה כללים חשובים:

• אוכלים לפני הסדר – לפני שהתחלתם לשאול קושיות ולנעוץ את המזלג בגפילטעפיש כדאי להגיע לליל הסדר עם בטן כמעט מלאה כדי שלא תתנפלו על המנות הראשונות ותהיו בתחושת חסר. כשעתיים לפני הארוחה, איכלו מנה פחממתית כמו אורז עם עדשים או קינואה עם ירקות (בהנחה שאתם כמובן אוכלים קטניות) או אפילו בטטה אפויה בתנור עם מעט שמן זית. הפחמימה המלאה העשירה בסיבים תזונתיים תשאיר אתכם שבעים לשעתיים הקרובות וכך תגיעו לשלב הארוחה מסופקים ולא מורעבים.

• זה אולי טריוויאלי, אבל רוב האנשים לא מסתפקים בחתיכת המצה העטופה בחסה או טבולה בחרוסת ומנשנשים במהלך הסדר כולו את שברי המצות תוך כדי קריאת ההגדה… ולכן המלצתי היא ראשית להרחיק מכם את צלחת המצות כדי שיהיה מרחק רב בין הפיתוי לאכילת המצה.

• בחרו לכם מנה ראשונה אחת שאותה תאכלו. אני תמיד ממליצה לאכול את מה שנראה לכם הכי "מענין" ושסביר להניח שלא תאכלו בקרוב. אם אתם בדרך כלל אוכלים מרק עוף לא שווה "להשקיע" את הקלוריות במנה שאתם אוכלים בין כה וכה במהלך השבוע, אולם אם קציצות כרישה הן מעדן נדיר עבורכם, השקיעו את הקלוריות במאכל זה. בכל מקרה, כדאי תמיד להמנע מכל מה שמטוגן בשמן עמוק לא משנה מהי נדירותו עברוכם בחג זה.

• התחילו מהסלטים – כאשר נתחיל לאכול מהסלטים המונחים על השולחן, נכניס לגופנו  כמות רבה של סיבים תזונתיים אשר יגרמו לנו לתחושת שובע יחסית מהירה. כמובן שבירקות יש לנו כמות נמוכה של קלוריות ביחס למנות אחרות אשר יונחו על השולחן. רק שימו לב שכדאי לאכול סלטים שאינם כוללים מיונז או רטבים שמנים מידיי, אחרת מנת הסלט הולכת להיות עתירת קלוריות.

• מנה עיקרית של חלבון וירק – אחת הסיבות לתחושת הנפיחות והכבדות בארוחת החג הוא שילוב לא נכון של פחמימות יחד עם מזון מהחי דוגמת צלי בשר ותפוחי אדמה או כרעיים של עוף עם אורז לבן. השילוב בין השניים מהווה מעמסה כבדה על הגוף בפירוק המזון, כך שלוקח למזון זמן רב להתפרק ואז מתחיל תהליך של תסיסה בו נוצרים גזים רבים אשר מכבידים עלינו. ולכן השילוב המומלץ הוא לבחור מנת חלבון כלשהי ולצידה לאכול ירק (עדיף ירוק) כמו שעועית ירוקה  או אפונה, או לבחור בסלט ירוק שילווה את מנת הבשר שלכם.

• לעזור זה לשרוף (קלוריות) – אם אתם אינכם המארחים שבדרך כלל מתרוצצים בין הגשת המנות לפינוי הצלחות, המלצתי היא להיות בתנועה כל הזמן. לסייע בפינוי הצלחות הריקות ולעזור עד כמה שניתן בהבאת המנות. כמובן שיש פה גם מחוה של רצון טוב לעזור, אולם כשאנחנו קמים מהכסא, נוכל לשים לב לעד כמה אנחנו מלאים/רעבים. אם נשב כל הערב על הכיסא, לא תמיד נוכל להיות בדיאלוג עם תחושת הרעב והשובע שלנו. הקימה מאלצת אותנו להרגיש עד כמה נפוחה הבטן שלנו והאם זה הזמן לעצור ולומר די.

• דחיית סיפוקים – דחיית קינוחים – הורגלנו לחשוב כי בסוף כל ארוחה יש צורך במשהו מתוק. בפסח אנחנו אוכלים עוגיות בוטנים או קוקוס או קומפוט פירות. האמנם יש לנו צורך אמיתי באלה? הרי מדובר על פצצת קלוריות שגם ככה בקושי מוצאת את דרכה במערכת העיכול העמוסה שלנו. אם אתם כ"כ מעוניינים בקינוח בתום הארוחה אני ממליצה לקחת אותו בצד בקופסא כדי שתוכלו ליהנות ממנו למחרת כארוחת ביניים במקום באותה ארוחה. כן, נדרש כאן כוח רצון לא קטן אולם החיסכון הקלורי ותחושת הקלילות (בהנחה ועקבתם והתמדתם עד עכשיו) שווים את זה.

• לשתות מים – שימו לב שקנקן המים נמצא לידכם במרחק נגיעה והקפידו לשתות כוס מים (עדיף בטמפרטורת החדר) לפני כל מנה. המים ממלאים במעט את הקיבה ומונעים מאיתנו לאכול כמות גדולה של מזון. בסוף הארוחה ולא משנה מה אכלתם, המלצתי היא "לקנח" בתה ירוק אשר יכול לסייע בתהליך העיכול ופינוי מהיר יותר של מה שאכלתם. הביאו אותו מהבית אם צריך.

רוצים לדבר על הכתבה? היכנסו לעמוד הפייסבוק שלנו