Powered by WP Bannerize

Powered by WP Bannerize

ויטמין B1 - תיאמין - THIAMINE

מאת: ד"ר אטקינס
מידע בנושא ויטמין B1 - תיאמין מתוך הספר "עוצמת הריפוי של תוספי התזונה" מאת ד"ר אטקינס בהוצאת פוקוס

קבוצה B: צוות האנרגיה

החלוצים בנושא התזונה, בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20, גילו את הקשר שבין היבטים שונים של הבריאות לבין כימיקלים מסוימים במזוננו, אך הם חזרו על תגליותיהם שוב ושוב. לאחר שנתגלה מפתח התזונה לאחד מהתהליכים החיוניים בגוף, התזונאים חזרו ובדקו את אותו המזון, ומצאו חומר שונה לחלוטין המעורב בתפקוד גופני זהה או דומה. לבסוף, הם הבינו כי מדובר במקבץ של חומרי תזונה הקשורים זה בזה, מה שמוכר כיום כקבוצת הוויטמינים מקבוצה B.

על אף העובדה שכל אחד מהגורמים בקבוצת התזונה הזאת הוא בעל תכונות טיפוליות ייחודיות, עדיין יש לכולם שני היבטים משותפים, והם:

• הם אחראים על הפקת אנרגיה על ידי מיצוי "דלק" מהפחמימות, החלבונים והשומנים במזוננו.

• בטבע הם נמצאים ביחד.

האם לחומרי התזונה מקבוצה B יש סיבה להופיע בטבע ביחד? אולי כדי להשיג את מטרתם המשותפת? ואם זאת הסיבה, האם היעדר של אחד מהם או יותר יפריע באופן כלשהו לחילופי האנרגיה שלנו, ובסופו של דבר, לבריאותנו? השערות אלה הן נכונות ולמעשה, יש בהן כדי להסביר מדוע תהליכי העיבוד של המזון מפריעים לאיזון השברירי של חומרי התזונה באוכל שלנו ותורמים להיווצרותן של מחלות ניווניות.

מאחר שהוויטמינים מקבוצה B כה שלובים זה בזה, ההפרדה ביניהם תפחית את מידת תפקודם יחד כשלמות מאוזנת ותפגע בצורך לשמור אותם ביחד. כאשר מקפידים על צריכתם ביחד, אפשר לנצל את תכונותיהם האינדיבידואליות מבלי ליצור חוסר איזון שגובה את מחירו. נושא זה יודגש בכל פעם שבה אציין בנפרד את יתרונותיו של כל אחד מהוויטמינים מקבוצה B.

ויטמין B1: ספק האנרגיה של המוח

נדיר למצוא אדם שאינו זקוק לתוספת של תיאמין (thiamin) המכונה גם ויטמין B1. אם אתם אוכלים אוכל מבושל, תזדקקו ליותר ממה שאתם מקבלים באמצעות המזון. כמחצית מוויטמין B1 נופל קורבן לתהליך הבישול. אם אתם אוהבים מאכלים העשויים מקמח ודגנים מעובדים, בין אם "מועשרים" או לא, כבר אין לתנור הרבה מה לקלקל. היריון והנקה מגדילים את הצורך של הגוף בוויטמין B1, כמו גם צריכה מוגברת של סוכרים ופחמימות מעובדות, עיסוק מוגבר בספורט, פעילות יתר של בלוטת התריס, ושתיית אלכוהול או תה. הצורך בוויטמין זה עולה עם הגיל. גופם של אנשים מבוגרים אינו מסוגל לעבד את הוויטמין כמו בעבר, ועל כן הם זקוקים לכמות גדולה יותר ממנו.

נדמה כי מחלת הברי-ברי, שנגרמת כתוצאה מחסר בוויטמין B1, היא שריד של מחלה אקזוטית מימים עברו, או צרה של המדינות המתפתחות. אף על פי כן, היא עדיין קיימת בימינו. הרופאים מכירים אותה כמחלה של שריר הלב הקשורה לצריכת אלכוהול. המחלה פוגעת בעיקר בשריר הלב, והוא מאבד מיכולתו להתכווץ ביעילות. אולם, היא אינה פוסחת על מערכת העצבים, מערכת העיכול או כל חלק מהמכלול הגופני.

מקורות לויטמין B1:

בשר אדום, דגנים מלאים, תפוחי אדמה, קטניות, אפונה, אגוזים ושמרים

תפקידים של ויטמין B1:

דרוש להפיכת פחמימות לאנרגיה, להעברת פקודות ממערכת העצבים לשרירים ולשמירת מבנה תקין למעטפת העצבים; נספג בעיקר במעי הדק ונצבר בשרירים. צריכתו עולה בעת מחלות חום, פעילות גופנית גבוהה וצריכה גבוהה של קלוריות. יעיל בטיפול בעצירות, עייפות, עצבנות.

גורמי מחסור וסימפטומים של ויטמין B1:

צריכת יתר של דג נא, קפה ותה מפרקת את הוויטמין בגוף ועלולה לגרום למחסור,  שיכול לנבוע גם מהפרעות ספיגה, תת תזונה, רמות נמוכות של חומצה פולית ותרופות סותרות חומצה.

סימני מחסור:

ירידה במשקל; עצבנות; תאבון ירוד; תחושות גרד או צריבה בעור, בעיקר ברגליים; במחסור חמור יותר יופיעו חולשה וירידה בתפקוד המנטלי.

נזקים מעודף של ויטמין B1:

מסיס במים ועודפיו מופרשים בשתן, לכן אין סכנת הרעלה.

מנה יומית מומלצת (RDA) של ויטמין B1:

1-2 מ"ג


* אין במידע המובא לעיל משום המלצה לשימוש, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ פרטני עם איש מקצוע מוסמך מהתחום.


השאירו תגובה: