Powered by WP Bannerize

Powered by WP Bannerize

גבינות טבעוניות - עולם שלם של אפשרויות

מאת: - מטפלת באירוודה - ייעוץ לגבי תזונה ואורח חיים, צמחי מרפא וטיפולי מגע ברוח הרפואה ההודית המסורתית
אוהבים גבינות אבל נמנעים בגלל כולסטרול, אלרגיות או שאתם נמנעים ממוצרים מהחי? יש פתרון טעים, בריא ובהישג יד. לא תאמינו כמה שזה טעים, בריא ומגוון באפשרויות
גבינה צהובה טבעונית

צילום: pixabay

כמה רחוק הוא האושר? לפעמים נדמה שהוא נמצא במרחק של פרוסת גבינה צהובה, עליה מונחת חתיכה של עגבניה אדמדמה ועסיסית, עטופה בעלה חסה ירקרק וחבוקה בזרועותיה של לחמניה טריה ופריכה, שזה עתה יצאה מן התנור וזכתה לנגיעות קלות של בזיליקום.

ואם זוכים לשאוף לריאות את ריחה של הגבינה החמה והמבעבעת, הנמתחת כמו מסטיק, בתוך דפנותיו של בייגלה חמים – עם פרוסות מלפפון חמוץ, נדמה שיותר מזה לא צריך.

אולם בשנים האחרונות, ככל שהמודעות לתזונה בריאה עלתה וגם יכולת ההבנה לגבי הקשר בין המזון שאנו אוכלים להתפתחותן של מחלות – התחדדה אף היא, קהלים רבים מצאו את עצמם נאלצים להפרד ממזונות שנחשבו בעבר בסיסיים או בריאים, וכיום הם עשויים להוות בעיה לאוכלוסיות שונות.

זה לא רק עניין של העדפה תזונתית או פילוסופיית חיים – צמחונות, טבעונות או אוכלי כל. זה הרבה מעבר לכך. רגישות ללקטוז, רגישות לגלוטן, תזונה דלת נתרן, תזונה דלת שומן וללא כולסטרול, רצון לצרוך מוצרים המבוססים על רכיבים טבעיים ללא חומרים משמרים, וכן הלאה וכן הלאה.

גבינה צהובה טבעונית

צילום: pixabay

שוק מוצרי החלב מגלגל ע"פ הערכות כמה מיליארדים טובים של דולרים. כאשר הגבינה הצהובה למשל, מהווה נתח משמעותי ממכירות הגבינות הקשות. למי שמבקש להמנע מצריכת מוצרי חלב מסיבות בריאותיות או אידיאולוגיות, לא היו כמעט אופציות עד לפני כמה שנים. ורב רובם של המוצרים היו מבוססים על סויה – מרכיב מעורר מחלוקת כשלעצמו, שעשוי להוות בעיה לאנשים הסובלים מתת פעילות של  בלוטת התריס למשל.

למרבה השמחה, לצרכני הגבינות המבקשים להנות מגבינה איכותית וטעימה, שלא על בסיס חלב ולא על בסיס סויה, קיימים כיום לא מעט תחליפים קולינאריים לגבינות טבעוניות.

"גבינות צהובות" בטווח רחב של אחוזי שומן (9%, 16%, 18%) בטעמים קלאסים, פיקנטיים, בסגנון ים תיכוני, עם זיתים ואף גבינת מוצרלה טבעונית המתאימה לשימוש כגבינה מגוררת במיני מאפים שונים.

בשורה נוספת הוא היצע שלם של סדרת גבינות מלוחות כוללת בהרכבי שומן משתנים (5%, 16%), ובטעמים קלאסיים או בתוספת של עשבי תיבול, זיתים, זעטר קלוי. שעד לאחרונה לא היו קיימות על המדף ומאפשרות לכל מי שמעוניין בכך, להנות ממגוון מרשים של גבינות במרקם וטעם שאינם פחותים מאלו של הגבינות על בסיס חלב או סויה.

היתרונות של גבינות טבעוניות

תכולה גבוהה של סידן

גבינה צהובה טבעונית

צילום: pixabay

מינרל שכידוע חיוני לשמירה על בריאות העצם והשיניים. וחיוני הן בתקופת הילדות, לצורך גדילה והתפתחות והן לאוכלוסיות מבוגרות, ובמיוחד לנשים בשלב המנופאוזה שנוטות לסבול מבריחת סידן ואוסטאופורוזיס.

סיבים תזונתיים

גבינות טבעוניות מספקות כמות יפה של סיבים תזונתיים (בדר"כ מאינולין) – הללו חיונים לשמירה על בריאות מערכת העיכול, ויסות רמות סוכר וכולסטרול ועוד.

שומן

אחוזי שומן מופחתים (צהובה 9% ומלוחה 5%) – המאפשרים לשמור על תזונה דלת שומן ולאפשר גם אלו המעוניינים להפחית ממשקלם, ליהנות מגבינות קשות.

המרכיבים שלא נמצאים שם

יתרון חשוב לא פחות של גבינות טבעוניות טמון במרכיבים שאינם נמצאים במוצרים!

א. הן אינן מכילות כימיקלים, שאריות חומרי הדברה ואנטיביוטיקה המצויים בחלב.

גבינה צהובה טבעונית

צילום: pixabay

ב. נטולות כולסטרול ושומן רווי מן החי – רבות מהגבינות מבוססות על שמן קוקוס, הנחשב לשמן מסיס במים ובעל מבנה של שרשראות שומן בינוניות, שאינו גורם להצטברות פלאק בדפנות צינורות הדם ונחשב לבעל השפעות נוספות מיטיבות על הגוף.

ג. במרבית המוצרים המצויים על המדף אין חשש לאלרגניים או פוטנציאל לחומרים שעשויים לעורר קשיים במערכת הנשימה (ליחה) ו/או רגישות במערכת העיכול.

ד. לא מעט מוצרים נקיים מחומרים משמרים –  לא תמצאו על האריזה מרכיבים כגון E202 ו – E252 הקיימים בגבינות על בסיס חלב.

ה. ללא צבעי מאכל

ו. למספר גדול של מוצרים יש הכשר, כולל של בד'ץ העדה החרדית.

חלבון מהצומח

למי שמעוניין לגוון את התפריט, מהוות מקור נוסף לחלבון על בסיס צמחי  – אמנם בכמות קטנה, אבל ניתן ורצוי לשלב אותו עם מקורות חלבון נוספים בתזונה כדי להגיע לרמה הנחוצה בהתאם לצורכי הגוף המשתנים.

לא חייבים להיות טבעונים כדי ליהנות מגבינות איכותיות, ללא מרכיבים מן החי. אפשר לשלב אותן בתפריט גם מתוך צורך לגוון את היצע המזון שאנו צורכים וליהנות מכל הטוב שבטבע.

מוצרים שאולי יעניינו אותך

השאירו תגובה: